Aerobic/Steps

Aerobic betekent letterlijk ‘met zuurstof’. Aerobische trainingsvormen trainen de grotere spiergroepen voortdurend en voor een langere tijd, zodat longen, hart en bloedvaten beter zuurstof kunnen opnemen en transporteren. Met andere woorden: het lichaam wordt fitter.
Aerobische sporten zijn onder andere fietsen, hardlopen en inline skaten, maar natuurlijk ook onze Aerobic/Steps.

Aerobic/Steps-workouts zijn groepstrainingen op muziek. De lessen starten altijd met een warming-up. Het uithoudingsvermogen wordt getraind o.a. door gebruik van steps. Daarna volgen krachtoefeningen zonder te springen. De lessen worden afgesloten met rekoefeningen en een cooling-down. Het is daarmee een energieke training: hard werken, lekker zweten en vooral veel plezier.

Tijdens een les wordt elke keer volgens een andere ‘choreografie’ getraind, gebruikmakend van een aantal basispatronen. Deze basispatronen -er zijn er in totaal een stuk of 25- ¬†worden iedere keer in verschillende volgordes en hoeveelheden aan elkaar geplakt, zodat er een zogenaamde combinatie ontstaat.
Het voordeel van step-aerobics boven gewoon aerobics is dat er vrijwel niet gesprongen wordt, waardoor de training minder belastend is voor de gewrichten.
Men gebruikt een step: een klein soort bankje, groot genoeg om met twee voeten op te staan. Aangezien de step in hoogte verstelbaar is, kan iedereen op zijn of haar eigen niveau trainen en kunnen de lessen naar zwaarte aangepast worden. Ook zonder step trainen is prima.
Aerobic/Steps kan door iedereen met een beetje gevoel voor ritme en muziek (zowel mannen als vrouwen) worden gevolgd.

Kijk voor tijd en locatie op Lesrooster maandag en woensdag.